marți, 19 noiembrie 2013

Croissant à la française


Daca doriti un mic dejun cu totul special, prin care sa aduceti in casele voastre un strop din parfumul cafenelelelor pariziene nimic nu e mai potrivit ca un croissant à la française. Formidable..as zice eu ! :-D Ati nimerit exact unde trebuie. De mult imi doream sa fac acasa vestitele cornuri invaluite in straturi pufose, dar niciodata nu am avut suficient timp sa trec la fapte. Dupa cum veti vedea aveti nevoie de multa, muuuulta rabdare..insa rezultatul final va va da cu siguranta satisfactia garantata.  Aluatul frantuzesc este fin si delicat, destul de laborios insa nu e nimic de speriat daca urmati instructiunile precise. Eu am ales un aluat fara oua, dar parfumat de coaja de portocale si miere, iar ca sa fie cat mai aproape de reteta originala le-am lasat simple, ca sa poata fi umplute dupa bunul plac al fiecaruia. (In nici o cafenea din Paris nu veti gasi cornuri umplute).

Ingrediente: 300 gr faina 00, 300 gr faina manitoba, ( acest tip de faina vine in ajutorul fainii 00 ca sa putem obtine paine si produse de patiserie moi si pufoase), coaja rasa de la 1/2 portocala, 400 ml lapte, 70 gr zahar, 1 lingura de miere de albine, 4 gr drojdie uscata, 15 gr sare, faina pt masa de lucru, 1 galbenus+1 lingura de lapte ( optional).

Preparare: intr-un vas incapator am amestecat faina, zaharul si drojdia apoi am adaugat putin cate putin lapte caldut framantand cu mana. Cand a inceput sa se lege aluatul am adaugat sarea si coaja de portocale continuand sa framant pana am incorporat laptele si am obtiunut un aluat elastic. ( Pentru a obtine maximul de arome puteti amesteca coaja de portocala cu laptele caldut inainte de a-l amesteca cu restul ingredientelor).



Am acoperit aluatul cu o folie transparenta si l-am lasat deoparte sa dospeasca timp de o ora (eu l-am pus in cuptorul inchis cu lumina aprinsa ) .


Am framantat putin pe masa de lucru cu putina faina aluatul dospit apoi am intins o foaie dreptunghiulara de 1 cm grosime. Masa tapetata cu faina de fiecare data cand intindeti foile pt a nu se lipi. Pe o foaie de copt am pus untul rece taiat bucati (lipite intre ele). Deasupra am aseat o alta hartie de copt si cu un cilindru de lemn am inceput sa intind untul pana am obtinut o "foaie" intreaga. 


"Foaia" trebuie sa fie cat 2/3 din aluat si sa ramana 2 cm aluat neacoperit pe margine ca sa o puteti sigila la urmatoarea etapa fara sa iasa untul. (Puteti sa o masurati punand-o din cand in cat cu tot cu hartia de copt peste foaia de aluat). Trebuie sa fiti destul de rapizi in a o intinde pt ca untul sa nu se topeasca prea tare si sa puteti sa il dezlipiti de hartia de copt cu usurinta. ( Daca nu reusiti, nici o grija, puneti "foaia" cateva minute la frigider si incercati dupa ce s-a solidificat ). Odata ce am pus "foaia" de unt peste aluat am rasucit extremitatile spre interior incepand cu partea de sus fara unt si continuand cu partea de jos obtinand un nou dreptunghi. Acum am intins acest dreptunghi 


obtinand o foaie ca la inceput. Din nou am rasucit extremitatile spre interior obtinand un nou dreptunghi. Am pus dreptunghiul obtinut intr-o tava acoperind-ul cu folie transparenta (puneti folie transparenta si pe fundul tavii ca sa nu se lipeasca aluatul) si am lasat la frigider timp de 1 ora.  Aceasta este prima "impachetare". In total eu am facut 5 impachetari respectand acelasi procedeu si lasand dupa fiecare "impachetare" aluatul la frigider timp de 1 ora. Iata de ce e nevoie de muuuuuulta rabdare si timp pentru a le face. E bine sa te trezesti de dimineata cand te hotarasti sa te apuci de treaba! :-D Sunt diverse retete in care se fac doar 3 impachetari si aluatul se lasa la frigider 30 minute..dar pentru un rezultat multistratificat eu am ales calea cea mai grea. :-D


Asadar, dupa 5 impachetari... :-D am intins aluatul pentru ultima data formand un dreptunghi de 1/2 cm pe care l-am taiat in doua pe orizontala  si apoi in zig zag obtinand triunghiuri de 15 cm lungime in fiecare jumatate. Pentru a forma cornurile am luat cate un triunghi (crestat la baza de 1 cm ) si l-am intins cu degetele in lungime (ca in imagine) apoi am l-am rulat tragand usor marginile crestate spre exterior apoi am rasucit colturile spre interior pentru a-i da forma originala de croissant.

Am asezat fiecare croissant in tava pe hartie de copt, lasand distanta intre ele pt ca vor mai creste. Am acoperit tava cu folie transparenta ( doar asezata deasupra nu lipita ) si am lasat la dospit in tava timp de 2-3 ore, veti vedea cand sunt crescute bine ca au dospit destul. Acum eu am avut de ales in a le lasa asa cum sunt sau a le unge cu galbenus batut cu o lingura de lapte...hmmm, pentru a le oferi acea sclipire  apetisanta m-am hotarat sa le ung cu ou si lapte, lasand cateva si naturale ca sa vad diferenta dupa ce sunt coapte. Am bagat tava la cuptor (preincalzit) la 180 grade timp de 10 minute, apoi am diminuat temperatura (170 grade) si le-am mai lasat la copt inca 2o minute pana s-au rumenit bine. Lasati sa se coaca cat timp au nevoie, daca nu se coc bine atunci cand le veti scoate din cuptor se vor dezumfla.  Dupa ce le-am scos din cuptor le-am lasat la racit pe un gratar..nu pentru mult timp insa! :-DDD Abia asteptam sa le inmoi in lapte !


Adevarul e ca cele acoperite cu ou si lapte sunt mult mai apetisante la o prima privire asa ca am ales sa le prezint in toata splendoarea lor. Am observat ca s-au rumenit un pic mai repede si au capatat o culoare mai imbietoare. 



Gataaaaaaaa! :-D Dupa mai bine de 6 ore de asteptare am reusit sa ma asez la masa cu un pahar mare de caffelatte, dulceata in dreapta, nutella in stanga si n-am mai scos nici o vorba pana nu am dat gata cateva! :-D Mmmmmm...nici nu va puteti inchipui cat sunt de bune! Merita toata osteneala! Macar o data, incercati-le! Sa aveti pofta! 







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va place sau aveti ceva de spus? Lasati un comentariu! :-D Multumesc!