luni, 1 decembrie 2014

Cozonac pufos cu mac




Zilele trecute am postat pe facebook poze cu primul meu cozonac si au avut mare succes asa ca iata si reteta! ;D  Un cozonac pufos si aromat numai bun de pus pe masa de Craciun, asa ca e musai sa-l faceti! Este o reteta simpla, fara prea multe ingrediente si daca mie mi-a iesit din prima inceracare sigur o sa va iasa si voua! 


Ingrediente400 g făină,(daca aveti faina Manitoba e si mai bine), 60 gr unt, 50 gr zahar, 1 cub drojdie de bere ( 25 gr ), 1ou intreg, 1 galbenus, 125 ml lapte caldut, 2 linguri coaja rasa de lamaie, 1 plic zahar vanilat ( sau 1 plic vanilina), un praf de sare, putina faina pt rulat foile, 1 ou intreg batut pt uns cozonacul.

Pentru umplutura: 200 gr mac, 100gr zahar, 150 ml lapte, 1 lingurita de unt, 1 plic zahar vanilat, 1 lingura coaja rasa de lamaie.

Preparare : am dizolvat drojdia in laptele caldut impreuna cu 1 lingurita de zahar, am pus 1 lingura de faina si am amestecat bine apoi am lasat maiaua la crescut timp de 10 minute, intr-un loc cald. Intre timp am batut cu telul oul si galbenusul intr-un vas cu zaharul (plus zaharul vanilat) si putina sare pana a devenit spumos si am topit untul pe baie de aburi. In faina cernuta (adaugati vanilina la faina daca nu folositi zahar vanilat) am pus maiaua crescuta, coaja de lamaie si ouale batute. Am amestecat cu mana 


 

pana s-a incorporat toata faina si aluatul s-a dezlipit de vas. Am framantat apoi bine adaugand cate putin unt pana l-am pus pe tot, pe rand continuand sa framant pana aluatul a devenit elastic. Ca sa se incorporeze bine untul eu am luat aluatul in mana si l-am framantat cu degetele, apoi i-ar l-am pus in vas si tot asa. Cu cat il framantati mai mult cu atat mai bine. Am acoperit aluatul cu un prosop si l-am pus la dospit intr-un loc cald, ferit de curenti de aer ( mai precis eu l-am pus in cuptorul stins dar care fusese incalzit putin pt ca am copt altceva mai inainte, voi puteti sa-l dati la minim sau sa lasati lumina aprinsa) timp de 30-40 minute, pana cand aluatul si-a dublat volumul. 


Pana cand aluatul a dospit am facut umplutura de mac. Am pus intr-o cratita macul,laptele, untul, jumatate din coaja de lamaie, zaharul si 1 lingurita zahar pudra cu vanilie (nemaiavand zahar vanilat), si le-am fiert la foc mediu pana cand am obtinut o consistenta cremoasa (15 minute aproximativ) apoi l-am lasat la racit.


 Am impartit aluatul dospit in doua parti egale si am rulat 2 foi cu putina faina ( groase de aprox 1 cm, suficient sa poata creste fara sa se rupa la coacere ). Am umplut cu mac amandoua foile, lasand 1 cm pe margine gol ca sa se lipeasca bine si sa nu iasa pe dinafara la copt.


Am impletit cele doua rulouri si le-am pus intr-o tava de chec unsa cu putin unt avand grija sa fie capetele bine inchise si bagate dedesubt ca sa nu iasa umplutura. L-am lasat in tava la dospit ( tot in cuptorul stins ) inca 30 minute pana cand s-a umflat bine ;D apoi l-am uns cu ou batut pe toata suprafata ca sa capete acel luciu frumos dupa coacere.



 L-am presarat cu putin mac si l-am bagat la cuptor ( preincalzit ) la 180 grade timp de 35-40 minute 


pana s-a rumenit bine. Aici trebuie sa fiti destul de atenti, mai ales daca nu ati mai facut cozonac pana acum ( cazul meu ;D ) sau daca nu va cunoasteti bine cuptorul. Eu l-am pus in cuptor la mijloc, dar in primele 10-15 minute mi s-a rumenit deja deasupra asa ca l-am mutat o treapta mai jos si l-am acoperit cu foaie de staniol pe toata durata coacerii ca sa nu se arda deasupra. Asa ca va sugerez sa urmariti intregul proces de coacere cand il faceti prima data, ca sa va iasa bine mai ales ca fiecare cuptor e diferit intr-o oarecare masura in ceea ce priveste timpul si puterea de coacere.







Dupa ce s-a copt l-am scos din tava si l-am acoperit cu un prosop, l-am lasat asa pana s-a racit. Nu va spun in ce fel miroasea!  ;D 




Abia am asteptat sa se raceasca sa-l pot taia, sa vad cum e inauntru, iar cand l-am sectionat am ramas sa-l admir minute intregi : era atat de pufos si mirosea senzational a lamaie si vanilie! 




Iata si sectiunea de aproape, pozele nu sunt prea reusite pt ca le-am facut seara tarziu asa ca nu era suficienta lumina. Oricum, eu zic ca au iesit destul de bine ca sa va starneasca pofta de cozonac! ;D






Din pacate eu nu am gustat deloc din el dar dupa parerea celor care au gustat merita sa-l faceti si sa-l refaceti! Deja am primit comenzi pt alte portii! :D 
Sa aveti pofta! 























2 comentarii:

Va place sau aveti ceva de spus? Lasati un comentariu! :-D Multumesc!